Wyniki głosowania imiennego w sprawie: 5). odrzucenia uwagi o treści: III. uchwalenie nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu
obejmującego obszar oznaczony symbolem 2P/U, 3P/U 4P/U i 5P/U dopiero po
wprowadzeniu zmian do Studium zgodnie z pkt II powyżej.
Ad. I-III. W dniu 2 października 2020 r. o godz. 12.45 w siedzibie Urzędu Miejskiego
w Strykowie odbyła się dyskusja publiczna nad przyjętymi w projektach planu
rozwiązaniami.
Należy zauważyć, że aktualnie na obszarze Gminy Stryków zaprojektowanych zostało
28 terenów inwestycyjnych, w tym teren położony w Strykowie przy ul. Brzezińskiej,
obejmujący ok. 115 ha należących do 122 właścicieli, oznaczony jako „Teren VIII, Stryków ul. Brzezińska".
Dowód: informacje o terenach inwestycyjnych Gminy Stryków na stronie internetowej:
https://www.strykow.pl/archiwum/536,tereny-inwestycyjne?tresc=12048;
Powyższy teren inwestycyjny - oznaczony w projekcie planu symbolem 2 P/U, 3 P/U, 4
P/U i 5P/U - znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej
jednorodzinnej, tj. na tyłach osiedla domów jednorodzinnych zlokalizowanych przy ul.
Piłsudskiego, ul. Słonecznej, ul. Akacjowej i ul. Cmentarnej, które cały czas się
rozbudowuje Zaprojektowanie obszaru wzmożonej urbanizacji - w projekcie wyłożonego
projektu planu - na terenie oznaczonym symbolem 2 P/U, 3 P/U, 4 P/U i 5 P/U pozostaje
w ewidentnej sprzeczności z bezpośrednim sąsiedztwem istniejącej od wielu lat
zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (oznaczonej symbolem MN) lub zabudowy
mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami (oznaczonej symbolem MN/U).
Zgodnie z raportem opracowanym przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska -
„Roczną oceną jakości powietrza w województwie łódzkim za rok 2017" w mieście
Stryków 24-godzinna wartość poziomu dopuszczalnego stężenia pyłu zawieszonego PM
10 została przekroczona, a zatem wymaga działań naprawczych.
Ponadto, analiza zasięgu występujących oddziaływań akustycznych od autostrady A1
wykazuje że już w stanie projektowym, w którym nie ma ekranów akustycznych,
przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku zarówno dla pory dziennej,
jak również dla pory nocnej. Analogiczne wyniki wykazują obliczenia modelowe
wykonane dla prognozy ruchu na rok 2030, którego poziom ulegnie podwyższeniu (por.
Raport o oddziaływaniu na środowisko ,,Autostrada 41 na odc. Granica woj. kujawskopomorskiego/
łódzkiego do węzła Stryków od km 230 + B17 do km 295+850 _ Zadanie
II odcinek 4 Węzeł ,,Stryków" od km 29L + 000 do km 295 + 850").
W tym miejscu warto zaznaczyć, że mieszkańcy Strykowa, w szczególności osiedla
domów jednorodzinnych zlokalizowanych przy ul. Piłsudskiego, ul. Słonecznej, ul.
Akacjowej i ul. Cmentarnej narażeni są dodatkowo na olbrzymie uciążliwości związane z
hałasem z uwagi na położenie w obszarze pomiędzy autostradą A1 (o nawierzchni
betonowej, przy której emisja hałasu jest wyższa) oraz autostradą A2, a także w
bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu. Warto podkreślić, Że przy żadnej z ww. arterii nie
zostały zainstalowane urządzenia ochrony obiektów i obszarów przed hałasem.
Według danych Instytutu Patologii Słuchu hałas na poziomie 55-75 dB(A) powoduje
bezsenność i przemęczenie organizmu, bóle głowy, drażliwość, podwyższenie ciśnienia
krwi, spowolniony rozwój umysłowy dzieci, ma negatywny wpływ na wydajność nauki i
pracy. Stres wywołany hałasem powoduje podwyższenie ciśnienia krwi i negatywne
zmiany poziomu cholesterolu. To może prowadzić do zawału serca. Naukowcy uważają,
że hałas zwiększa ryzyko zawału nawet o 50%.
W nowoczesnym budownictwie drogowym dąży się do unikania negatywnych
oddziaływań akustycznych w pierwszym rzędzie poprzez odpowiednie planowanie trasy,
aby omijała w jak największym stopniu obszary zabudowane i wrażliwe oraz poprzez
właściwe usytuowanie drogi w terenie (okoliczne naturalne ukształtowanie terenu nie
pozwala na bezpośrednią penetrację fal akustycznych w głąb otaczającego obszaru albo
droga jest oddzielona od zabudowań terenem leśnym).
Zaprojektowany w projekcie planu przebieg obwodnicy w żaden sposób nie omija
terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej jako obszaru wrażliwego na
przekroczenia norm hałasu, a zaprojektowane rozwiązania w postaci wąskiego pasa
zieleni są dalece niewystarczające.
Mając na względzie ww. okoliczności, stanowczo sprzeciwiam się budowie części
obwodnicy zgodnie z wyłożonym planem, której realizacja nie pozwoli wyprowadzić ruchu samochodowego z centrum Strykowa i skieruje go w szczególności na ul.
Targową, przy której, poza zabudową wielorodzinną, zlokalizowane jest m.in. Szkoła
Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich w Strykowie oraz Przedszkole Samorządowe.
Ponadto realizacja zaprojektowanej obwodnicy stanowić będzie trzecie - bardzo istotne -
źródło hałasu dla obszaru przeznaczonego na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną lub
zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z usługami i niezwykle niekorzystnie wpłynie na
klimat akustyczny tego terenu.
Jednocześnie podnoszę. że zaprojektowany wokół obwodnicy pas zieleni jest wysoce
niewystarczający. W przypadku realizacji północnej obwodnicy zaprojektowane zostały
znacznie większe tereny zieleni izolacyjnej, których wyłożony projekt nie przewiduje.
Warto podkreślić, że na terenie miasta Strykowa brakuje terenów pod budownictwo
mieszkaniowe i od lat występuje wysoki niedobór lokali mieszkaniowych.
Z propozycją, by przynajmniej część terenu oznaczona symbolem 2 P /U i 3P/U -
zaprojektowanego w wyłożonym planie na cele zabudowy usługowej, obiektów
produkcyjnych, składów i magazynów - została przeznaczona na cele zabudowy
mieszkaniowe jednorodzinnej zgodził się również Burmistrz Strykowa podczas dyskusji
publicznej w Urzędzie Miejskim w Strykowie w dniu 2 października 2020 r. jak trafnie
podkreślił Burmistrz Strykowa, w tym celu konieczne jest uprzednie dokonanie zmiany
Studium, ponieważ ustalenia Studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu
planów miejscowych.
W związku z powyższym niniejsze pismo obejmuje również wniosek o zmianę obecnie
obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Gminy Stryków dla terenu obejmującego obszar oznaczony symbolem 2P/U,3 P/U 4 P/U
i 5P/U w zakresie zmiany przeznaczenia terenu zgodnie z pkt II powyżej.
ZA: 10, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 3